mandag den 10. januar 2011

Nyttårs ekstravagansa kitkat kake

NYTTÅR 2010

Ble feiret i Malmø og da måtte denne Sacher sjokolade kake med, pyntet på nyttårsvis

Oppskrift
130 g smør
125 g mørk chokolade, 85 %
100 g flormelis
6 æg, delt i hvider og blommer
75 g sukker
125 g mel
1 spsk. kakao
Smelt 130 g smør med 125 g chokolade  i en gryde
 Lad det afkøle lidt. Pisk flormelis og æggeblommer og hell den smeltet chokoladen i.
 Pisk æggehviderne stive med sukker og vend dem forsigtigt i chokolademassen.
Sigt mel og kakao i og rør  dejen sammen. må gjøres forsiktig
Bages i en smurt form med bagepapir i bunden, ved 165 grader i 40-50 minutter
 lad det køle helt, før du dekorerer den



 Må vendes helt forsiktig sammen så den holder seg luftig og fin

 Trekkes med sjololadefyll, har delt den i to og hatt fyll i midten også
 Fordi jeg ville at den skal fremstå som hvit på toppen, siktet jeg flour melis over
 Kit kat rund hele kanten
 Dekroreres med mandler som er trukket hvite og snøfnugg laget i fondant
Helt til slutt ble den sprayet med sølvspray

 Ferdig klar til å spises, mummsss
Har efterhånden laget denne varianten noen ganger men denne sjololade sacher torte er absolutt den beste, men må nå se meg om etter noen andre innspirasjonskilder og Martha Stewart har laget en utrolig fin regnbue kake jeg må teste neste gang.

Håper dere alle har kommet godt inn i det nye året !Love fra Sukkertopp

7 kommentarer:

  1. Hej Iris

    Wow, det er virkelig en flot kage - ingen tvivl om det :-)

    Jeg kan bare slet ikke forstå at du skriver både her og på Madmagasinet at det er en Sachertorte (dog i forklædning). En Sachertorte er jo en chokoladekage lagt sammen med abrikosmarmelade: http://en.wikipedia.org/wiki/Sachertorte

    Det er ikke for at være uhøflig, jeg er bare nysgerrig :-)

    Med venlig hilsen
    Malou

    SvarSlet
  2. hei Malou.

    Takk for din tilbakemelding, og jo det har du helt rett i :-) denne oppskriften er også originalt med marmelade men jeg valgte å utelade det denne gang for et mere sjokoladeaktig preg.

    Om noen vil lage den med marmelade så legges marmelade innimellom lagene av kaken.
    Ha en god dag.

    Mvh Iris og sukkertopp

    SvarSlet
  3. Ps Malou, fin fin blog du har :-)
    Mvh Iris

    SvarSlet
  4. Hej igen :-)

    Aha, så giver det jo mere mening - kunne forestille mig at den også var god med marmelade i. Den ser altså virkelig lækker ud og jeg tror jeg bliver nødt til at bage den en gang. Hvor mange pakker Kit-kat sætter du rundt i kanten?

    Tak, jeg er glad for at du syntes om min blog :-)

    Mvh Malou

    SvarSlet
  5. Hei , til denne formen som er ca 22 cm tror jeg :-) brukte jeg ca 11 pakker -- så der går endel sjokolade ja.

    Mvh Iris

    SvarSlet
  6. hvordan har du lavet chokoladefyldet?

    SvarSlet
  7. Hei Isa, her kommer oppskriften på fyllet

    400 g sjokolade (mørk eller lys)
    smeltes sammen med 1/2 liter fløte, må IKKE koke.
    Når alt er løst opp settes den i kjøleskap minst 6 timer, visp så opp i ca 30-60 sekunder :-)

    Mvh Iris

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...